Poradnik – Fotografia reklamowa

Fotografia reklamowa, packshotowa, stock – różne rodzaje fotografii w marketingu.

Fotografia reklamowa dzięki zaawansowanym technikom fotomontażu i szerokim możliwościom retuszu cyfrowego, przedstawia produkty w sposób perfekcyjny. Najczęściej wyglądają one dużo lepiej na zdjęciach niż w rzeczywistości. To cecha wspólna fotografii reklamowej i większości zdjęć o charakterze komercyjnym. Jednak nie każda fotografia wykorzystywana do celów biznesowych jest fotografią reklamową.

Nasz subiektywny, ogólny podział fotografii, ze względu na jej zastosowanie, przedstawia się następująco:

Przede wszystkim należy odróżnić fotografię dokumentacyjną i produktową od fotografii reklamowej. Pierwsza z nich ma charakter dokumentacyjny i stanowi znaczną część zdjęć w serwisach aukcyjnych takich jak allegro, ebuy, ogłoszeniach internetowych itp. Są to fotografie, w których walory estetyczne nie są najważniejsze. Większe znaczenie ma pokazanie stanu faktycznego produktu, które ma szczególne znaczenie przy sprzedaży rzeczy używanych.

Fotografia reklamowa kosmetyków

Fotografia produktowa odznacza się o wiele wyższą jakością w porównaniu do fotografii dokumentacyjnej. Zdjęcia tego typu są najczęściej specjalnie przygotowywane i dopracowywane przez studia fotograficzne specjalizujące się w obsłudze sklepów internetowych. Zdjęcia produktowe są zazwyczaj stosunkowo proste i wykorzystują jednorodne tło. Produkty są na nich często retuszowane cyfrowo. Wyróżniamy kilka rodzajów takich zdjęć:

  • Fotograia packshot – jednolite tło z odbiciami i refleksami.
  • Fotografia bezcieniowa – białe tło, bez cieni i efektów świetlnych.
  • Fotografia kreatywna – produkt przedstawiony w sposób niestandardowy
  • Fotografia katalogowa – przeznaczone do katalogów
  • Fotografia Lookbook – zdjęcia kolekcji odzieży
  • Zdjęcia 360 – animacja zdjęciowa, która pozwala obejrzeć produkt z różnych stron

Fotografia reklamowa to najlepsza z możliwych form prezentacji produktu na zdjęciu. Zasadniczą różnicą pomiędzy zdjęciem produktowym, a fotografią reklamową jest kontekst, w jakim prezentowany jest produkt. Zdjęcie reklamowe prezentuje przedmioty w atrakcyjnym dla danej grupy docelowej otoczeniu. Często wykorzystuje się też autorytety. Mogą to być aktorzy, celebryci, gwiazdy kina, znane postacie ze świata kultury. Fotografia reklamowa nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o sposoby prezentacji produktu. Zespół kreatywny, dział marketingu, fotograf, graficy, mogą popuścić wodze fantazji i stworzyć niepowtarzalne dzieło. Dobra fotografia reklamowa musi być zaplanowana i powinna opierać się na jakimś pomyśle. Pierwszym etapem przygotowań jest opracowanie koncepcji i strategii. Czasem autor fotografii podąża za aktualnym trendem, a czasem udaje mu się wyznaczyć całkiem nowy kierunek. W zależności od skutku, jaki ma wywołać zdjęcie, a także miejsca jego publikacji, konieczne jest przeprowadzenie zupełnie innych działań. Fotografia reklamowa musi nieść ze sobą przekaz i dawać widzowi coś więcej niż tylko atrakcyjny wizerunek produktu. Dopiero wtedy możemy mówić o wartości reklamowej w fotografii.