Poradnik – Fotografia reklamowa
 Jak zrobić profesjonalne zdjęcia produktów ?

>>Powrót do poprzedniej strony<<

Rozwiązanie 1

Sprawdź czy masz dostęp do gotowych zdjęć w dobrej jakości.

  • Być może producent udostępnia dobrej jakości zdjęcia z których można skorzystać.
  • W tym celu trzeba jednak uzyskać pisemną zgodę na wykorzystanie zdjęć.
  • Nie ryzykuj kopiowania zdjęć z innych stron internetowych bo to może słono kosztować.

Zdobycie zdjęć od producenta to najtańsze i proste rozwiązanie. Ma ono jednak więcej wad niż zalet.

Zalety :

  • Nie poniesiesz żadnych kosztów.
  • Zaoszczędzisz czas.

Wady :

  • Do tych samych zdjęć ma dostęp Twoja konkurencja.
  • Zdjęciami do których każdy ma dostęp nie uda Ci się wyróżnić z tłumu ofert.
  • Klient internetowy kupuje oczami. Kiedy dwie Firmy oferują identycznie wyglądające produkty decyduje cena.
  • Nieustanna walka cenowa jest męcząca i zmniejsza zyski.

Rozwiązanie 2

Zleć wykonanie zdjęć profesjonalistom.

  • Jeśli chcesz mieć fotografie i filmy wysokiej jakości zaufaj ludziom którzy się na tym znają.
  • Zadzwoń i opowiedz o swoich potrzebach. Jeśli trafisz na fachowców z pewnością zadadzą Ci szereg pytań i zaproponują różne rozwiązania. Produkty można zaprezentować na różne sposoby w zależności od tego jaki efekt chcesz osiągnąć.
  • Dobre Studio fotografii reklamowej zaproponuje Ci wykonanie bezpłatnych próbek zdjęć Twoich produktów. To świadczy o gwarancji jakości. Dzięki próbkom będziesz wiedział czy Firma poradzi sobie z Twoim zleceniem.
  • Sprawdź stronę internetową Firmy, którą wybierzesz najczęściej można na niej obejrzeć przykładowe prace. Spróbuj ocenić czy jakość zdjęć które wykonują jest zadowalająca. Bogate i zróżnicowane portfolio świadczy o dużym doświadczeniu.
  • Spytaj o terminy. Duże wyspecjalizowane Studia zwykle mają krótkie terminy.
  • Jeśli produkty tego wymagają spytaj czy Ty lub Twój pracownik może być obecny przy sesji. Jeśli Firma jest uczciwa na pewno nie odmówią.
  • Chcesz mieć naprawdę dobre zdjęcia ? Nie targuj się zbyt mocno. Zamiast tego spytaj co fajnego mogą zaproponować przy niższym budżecie. Cena fotografii jest w 100% zależna od czasu i techniki jej wykonywania. Często podobne efekty wizualne można uzyskać inną, tańszą techniką. Profesjonaliści zdają sobie sprawę że masz ograniczony budżet i zaproponują odpowiednie rozwiązanie.

Zalety :

  • Nic nie ryzykujesz. Dzięki próbkom wiesz jak będą wyglądały Twoje zdjęcia zanim zlecisz ich wykonanie.
  • Minimum zaangażowania z Twojej strony. Właściwie wszystko sprowadza się do omówienia szczegółów zlecenia, wysłania i odebrania Towaru. To proste.
  • Zaoszczędzisz czas. Duże Studio wykona zdjęcia w krótkim czasie i wyśle je elektronicznie.
  • Zdjęcia które otrzymasz najczęściej będą skatalogowane to znacznie ułatwia prace z dużą ilością fotografii.
  • Dobrze wydane pieniądze. Fotografia profesjonalna szybko podniesie Twoją sprzedaż.

Wady :

  • Przy bardzo skomplikowanych technicznie produktach prawdopodobnie ktoś z Twojej Firmy będzie musiał być obecny podczas sesji aby pomóc ekipie zaprezentować wszystkie funkcje produktu.

Rozwiązanie 3

Wykonywanie zdjęć produktów we własnym zakresie.

Wielu naszych Klientów na początku swojej działalności złapało się w tą pułapkę. Najczęściej byli do tego zachęcani przez sprzedawców sprzętu fotograficznego. Poniżej obalimy kilka mitów :

  • Mit : Dobry sprzęt praktycznie sam robi piękne zdjęcia.
  • Fakty : Niestety to nieprawda. Tak mówią tylko sprzedawcy sprzętu. Nieważne jakie produkty fotografujesz! Nieważne czy znasz instrukcję obsługi aparatu i innego sprzętu na pamięć ! Aby wykonać dobre zdjęcia produktu, które przyciągną Klientów potrzeba doświadczenia. Aby zdobyć doświadczenie potrzeba dużo czasu i tysięcy wykonanych zdjęć. Bez dobrego fotografa nie będzie dobrej fotografii.
  • Mit : Zdjęcia, które robię samodzielnie są wystarczające.
  • Fakty : Dla Ciebie prawdopodobnie tak, ale czy są wystarczające dla Klientów, którzy chodząc po internecie zanim weszli do Twojego sklepu oglądali materiały marketingowe lepszej jakości u Twojej konkurencji. Klient internetowy kupuje oczami. Dobre zdjęcia produktu lub film reklamowy potrafią sprawić że Klienci nabiorą większego zaufania do sklepu konkurencji niż do Twojego. Klienci są coraz bardziej wymagający.
  • Mit : Robienie zdjęć we własnym zakresie jest tanie.
  • Fakty : To nieprawda. Wykonanie zdjęć we własnym zakresie jest tanie tylko wtedy jeśli rezygnujemy z jakości na rzecz ceny. Zrobienie fotografii wysokiej jakości samodzielnie z reguły jest dużo droższe. Aby wykonać samodzielnie zdjęcia wyglądające jakby wykonało je profesjonalne Studio trzeba mieć naprawdę sporo sprzętu i opłacić profesjonalną ekipę ludzi z doświadczeniem. Sprzęt którego używa się do wykonywania fotografii produktów przeważnie zajmuje dużo miejsca, a więc przydałby się również duży lokal. Wynagrodzenie profesjonalnego personelu stanowi duży koszt.
  • Mit : Stworzenie profesjonalnego Studio fotograficznego na potrzeby własnej Firmy jest opłacalne.
  • Fakty : To stwierdzenie jest prawdziwe ale tylko dla Firm, które potrzebują i tworzą ponad 1600 zdjęć miesięcznie przez cały rok. W innym wypadku po prostu się to nie opłaca. Koszt zakupu sprzętu i koszty stałe związane z utrzymaniem studia powodują że faktyczny koszt jednego zdjęcia jest zbyt wysoki. Większość Firm nie ma tak ogromnego zapotrzebowania na zdjęcia. Dlatego właśnie istnieją Studia fotografii, które specjalizują się w fotografii reklamowej i obsługują wiele Firm jednocześnie.
  • Mit : Zawodowy Fotograf robi dobre zdjęcia.
  • Fakty : Niestety fotograf fotografowi nie równy. Przed zleceniem zdjęć Twoich produktów obejrzyj portfolio fotografa i spróbuj ocenić czy poradzi on sobie z Twoim zleceniem. Sprawdź czy robił podobne zdjęcia w przeszłości. Tak jak w innych dziedzinach życia również w fotografii istnieją specjalizacje. Fotograf ślubny jest dobry w fotografii ślubnej ale rzadko ma doświadczenie w fotografii reklamowej i produktowej. Dobre Studio fotograficzne powinno zrobić nieodpłatne próbki zdjęć na Twoich własnych produktach. Jeśli nie chcą to znaczy, że nie są pewni swojej jakości. Nie sugeruj się ceną. Zbyt niska cena za zdjęcia najczęściej oznacza brak doświadczenia, umiejętności i dobrego sprzętu.
  • Mit : Otwieram sklep internetowy. Na razie wystarczą mi zdjęcia słabej jakości, może kiedyś jak już coś zarobię to wtedy…
  • Fakty : To właśnie na początku potrzebujesz jak najlepszych fotografii produktów, filmów video i innych materiałów reklamowych ponieważ musisz przekonać Klientów aby kupili towar właśnie od Ciebie mimo, że nie znają Twojej Firmy lub Marki. Jeśli nie przekonasz Klientów na początku to nie przekonasz ich już nigdy.

Zalety :

  • Z naszym doświadczeniem ciężko doszukać się zalet tego rozwiązania.

Wady :

  • Tracisz czas, który możesz poświęcić na rozwój Firmy.
  • Zdjęcia wyglądają najczęściej dużo gorzej niż wykonane i przygotowane przez wyspecjalizowane Studio fotografii reklamowej.
  • Faktyczny koszt wykonania zdjęć samodzielnie najczęściej bywa wyższy niż zlecenie fotografii wyspecjalizowanej Firmie.
  • Wykonywanie zdjęć trwa zbyt długo co wstrzymuje sprzedaż. Duże Studio jest w stanie wykonać i przygotować dla Ciebie około 100 gotowych, profesjonalnych zdjęć dziennie.